Bahan Bantu Mengajar boleh dicipta atau
dibuatnya dengan sendiri bukan hanya dibeli
di kedai- kedai secara sewenang-wenangnya sahaja. Apa yang pentingnya di
sini ialah semangat dan kegigihan guru-guru itu sendiri yang perlu ditiru. Namun
demikian, daya kreatif yang ada pada seseorang itu mempengaruhi kejayaan
sesuatu BBM. Mutu bahan bantu mengajar bergantung kepada pembinaan dan
pemilihannya sebagai bahan pengajaran. Ia harus dipilih sesuai dengan bahan
yang hendak kita ajarkan dan sesuai dengan murid-murid yang terlibat. Pembinaannya
biarlah mengikut lunas-lunas yang tertentu seperti jelas (bunyi dan rupa–
sebutan ), intonasi dan nada, keharmonian warna ( gambar ) kesesuaian saiz,
bentuk huruf atau carta dan keteguhannya. Alat itu juga harus mudah dibuat, diperbuat
dari bahan-bahan yang murah dan boleh didapati secara percuma seperti di
jabatan-jabatan kerajaan, pejabat pos, pusat beli belah, pihak swasta dan
sebagainya.
Bahan Bantu Mengajar dapat
mempelbagaikan kegiatan atau pengalaman murid-murid belajar mengikut peringkat
atau kebolehannya daripada mudah ke sukar, seperti pengalaman langsung ke
pengalaman abstrak. Untuk membuat BBM ini, ia memerlukan yang mempunyai daya
kreativiti yang tinggi. Guru yang telah mempunyai pengalaman luas tidak
semestinya mempunyai kreativiti tinggi, namun mereka mempunyai kelebihan untuk
membuat BBM kerana mereka sudah sedia tahu akan kebolehan dan minat muridnya.
Untuk mengajar sesuatu pelajaran berkaitan sesuatu, perkara yang tidak dapat
dilakukan akan diaplikasikan ke dalam sesuatu bentuk yang dikenali sebagai BBM.
Sebagai contoh untuk membuat aktiviti
pergerakan fizikal semasa proses pembelajaran di dalam bilik darjah, perbuatan
tidak dapat dilakukan kerana memerlukan ruang yang luas seperti padang akan dipindahkan dalam bahan bantu mengajar.
Melalui BBM ini jelas dapat membantu mengaplikasikan pembelajaran langsung ke
pembelajaran abstrak.
Selain itu, dengan BBM yang mencabar akan
mewujudkan murid yang berfikiran luas kerana ia memberi rangsangan pemikiran
dan tingkah laku. Bahan-bahan yang dipilih dapat memberikan rangsangan untuk
pelajar berfikir dan mendorong mereka untuk terus belajar. Strategi
pemeringkatan bahan pembelajaran yang dapat mencabar pemikiran pelajar ialah
bahan-bahan yang dipilih itu mestilah bahan yang mengandungi ciri-ciri seperti
bahan yang konkrit kepada bahan yang abstrak
atau bahan yang mudah kepada yang
kompleks, fakta terasing kepada
bersepadu, bahan kini kepada akan datang
dan bahan umum kepada teori. Secara langsung jelaslah BBM ini dapat melahirkan
murid yang berfikiran luas dan terbuka disebabkan asakan pemikiran dari BBM
tersebut.
Akhir sekali, BBM ini dapat menarik minat
murid untuk belajar. Kepelbagaian BBM akan mendorong murid untuk memberi
perhatian terhadap setiap arahan atau tindakan guru kerana mereka ingin
mengetahui apa yang sedang dan akan berlaku pada BBM. Murid juga sudah pasti
bosan dengan cara pengajaran yang sama di dalam bilik darjah yang berpusatkan
guru. Oleh itu, BBM ini secara tidak langsung dapat mewujudkan suasana
pembelajaran abad ke-21 iaitu melahirkan murid yang aktif dalam bilik darjah.
Penggunaan BBM ini juga akan membuatkan murid berkomunikasi sesama mereka dalam
bilik darjah menjadikan yang pasif kepada aktif.
No comments:
Post a Comment