1. Huraian
berkaitan proses Bahan Bantuan Mengajar iaitu “Magic Box: Peribahasa”
berdasarkan teknik yang dipilih.
Rancangan
Pengajaran Harian Bahasa Melayu
Mata
pelajaran
:Bahasa Melayu
Tarikh
:17-11-2017
Masa
: 11.40 a.m – 12.10 p.m.
Kelas
:Tingkatan 3
Bilangan
pelajar
:26 orang
Tajuk
:Simpulan bahasa
Objektif
Umum
:Mengetahui
penggunaan simpulan bahasa
Objektif
Khusus
:Pada akhir pelajaran, murid dapat:
i. Memperkenalkan
simpulan bahasa
ii. Dapat penggunaan simpulan bahasa yang terdapat dalam ayat.
Alat Bantu
Mengajar
: Komputer riba, Magic Box:
Peribahasa, lembaran kerja
Pengetahuan sedia ada
:Murid-murid telah mempunyai pengetahuan tentang simpulan bahasa yang sebelum tajuk ini.
Nilai
:bekerjasama, berkeyakinan,
berusaha, berhati-hati,
keberanian.
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(3 minit)
|
1. Guru
mengemukakan satu demi satu gambar kepada murid.
2. Guru
bersoal dan murid sebutkan nama gambar tersebut.
3. Guru
membantu murid menggabungkan nama gambar yang ditayangkan pada papan hitam.
4. Murid
menyebut jawapannya iaitu air muka, makan angin dan sakit hati.
5. Guru
memperkenalkan tajuk hari ini adalah simpulan bahasa.
|
Nilai :
berhati-hati
KBT : hubung
kait
BBM : power
point
|
Langkah 1
(8 minit)
|
1. Guru
tayangkan satu petikan dan menyuruh murid membaca 2 kali.
2. Guru
menyuruh murid mencari 5 simpulan bahasa yang berada dalam petikan.
3. Murid
cuba mencari simpulan bahasa satu perenggan demi perenggan.
4. Setelah
mendapat simpulan bahasa, murid akan menyebut, jika salah guru akan
membetulkan.
5. Seterusnya,
guru akan menerangkan maksud 5 simpulan bahasa sehingga murid faham.
6. Murid
akan menumpu perhatian untuk mendengar.
|
Nilai : berkeyakinan
KBT : hubung
kait, menganalisis
BBM : power
point
|
Langkah 2
(10 minit)
|
1. Guru
membahagikan murid kepada 4 kumpulan masing-masing.
2. Setiap
kumpulan mempunyai 6 hingga 7 orang.
3. Setiap
kumpulan akan mendapat satu set Magic Box: Peribahasa.
4. Guru
meminta murid bahagikan tugas untuk mengaplikasikan kefahaman dalam bentuk
permainan.
5. Murid-murid
akan bekerjasama meluangkan pengetahuan untuk mengeluarkan ilmu yang sedia
ada mengenai simpulan bahasa.
6. Murid-murid
perlu menjawab soalan yang akan dikemukakan sepanjang permainan berlangsung
dengan pantauan guru.
7. Ahli
Kumpulan yang tamat dahulu dengan menulis simpulan bahasa yang betul adalah
pemenang.
|
Nilai : bekerjasama,
berusaha,
keberanian,
KBT
:mengumpul maklumat,
BBM : power
point,
Magic
Box:Peribahasa
|
Pengukuhan
( 6 minit)
|
1. Guru
memberikan lembaran kerja kepada setiap murid.
2. Murid-murid
akan berjawab dengan bersungguh-sungguh.
3. Guru
akan memberi bantuan kepada murid yang lemah supaya dapat menyiapkan lembaran
kerja ini.
|
Nilai :
berhati-hati
KBT : hubung
kait, menyusun atur, mengenal pasti,
BBM :
lembaran kerja,
Microsoft
word,
|
Penutup
(3 minit)
|
1. Guru
akan mengemukakan soalan lembaran kerja kepada semua murid.
2. Guru
membuat perbincangan tentang jawapan lembaran kerja.
3. Guru
menyuruh murid rumuskan simpulan bahasa yang belajar pada hari ini.
|
Nilai
:berusaha, keberanian,
KBT : membuat
rumusan
BBM :
lembaran kerja, Microsoft word,
|
Refleksi:
Cadangan Permainan
- Guru akan
menerangkan maksud simpulan bahasa berdasarkan sukatan pelajaran dengan
menggunakan slide ataupun video.
- Setelah
menerangkan maksud simpulan bahasa berserta contoh, guru membahagikan
murid kepada beberapa kumpulan. Hal ini akan berlaku aktiviti dalam
kumpulan. Murid-murid diberikan tugasan masing-masing,
- Setelah
membentuk kumpulan, guru mengagihkan Magic Box: Peribahasa kepada setiap
kumpulan.
- Aktiviti
dalam kumpulan ini mengambil masa 20 minit bagi mencapai objektif.
- Permainan
ini perlu berlaku dalam kumpulan. Permainan ini seperti dam ular tetapi di
inovasi kepada permainan magic box: Peribahasa.
- Permainan
ini memerlukan murid menjawab setiap simpulan bahasa sekiranya mereka
berhenti di tapak warna yang memerlukan mereka menjawab soalan.
- Sekiranya
mereka dapat menjawab dengan tepat, mereka dibenarkan terus berjalan
sehingga tamat, sekiranya mereka tidak dapat menjawab soalan tersebut,
mereka perlu melangkah ke bawah bagi menguji tahap kefahaman.
- Peribahasa
yang perlu dijawab diberikan gambar sahaja dan murid perlu meneka gambar
tersebut. Jika tidak dapat mereka masih diberi peluang dengan pilihan
jawapan A, B, C dan D.
- Selepas
selesai bermain, murid disediakan lembaran kerja bagi menguji tahap
ingatan murid-murid untuk diaplikasikan dalam kehidupan dan juga
peperiksaan.
Your Affiliate Money Making Machine is ready -
ReplyDeletePlus, getting it set up is as easy as 1-2-3!
Follow the steps below to make money...
STEP 1. Tell the system what affiliate products the system will promote
STEP 2. Add some PUSH BUTTON TRAFFIC (it takes JUST 2 minutes)
STEP 3. See how the system explode your list and up-sell your affiliate products on it's own!
Do you want to start making money?
Your MONEY MAKING affiliate solution is RIGHT HERE