Sunday, 21 May 2017

MENGAPAKAH BAHAN BANTUAN MENGAJAR DIPERLUKAN

i)                          Membantu Guru Membuat Persediaan Awal
Bahan bantu mengajar membantu guru membuat persediaan awal dari segi perancangan kaedah pengajaran. Hal ini memberi panduan dan kesedaran kepada guru pelatih tentang kepentingan persediaan awal sebelum mengajar di bilik darjah.
Melalui bahan bantu mengajar guru dapat mendedahkan pelbagai kaedah mengajar yang memusatkan pelajar dan menggunakan bahan bantu mengajar yang berkesan. Kesannya, guru dapat mengetahui tahap kefahaman dan penguasaan tentang sesuatu topik oleh murid. Sebagai tambahan, persediaan awal guru menyediakan bahan bantu mengajar dapat mencapai objektif pengajaran yang disasarkan. Hal ini membolehkan guru menilai kualiti sesuatu pelajaran yang diajarkan. Melalui bahan bantu mengajar ini guru dapat membuat persediaan awal dan menggunakan bahan bantu mengajar yang sesuai dan berkesan. Dalam konteks guru-guru pelatih, mereka perlu bersedia menerima teguran daripada guru pembimbing yang lain bagi mempelbagaikan penggunaan bahan bantu mengajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran (P&P). Bahan bantu mengajar membantu guru-guru pelatih membuat persediaan awal sebelum menjalankan proses P&P dan usaha meningkatkan kualiti alat bantu mengajar seperti melakukan pengubahsuaian yang bersesuaian perlu dilakukan bagi membantu proses pengajaran berkesan. Sememangnya, bahan bantu mengajar membantu guru membuat persediaan awal.


ii)                  Mempertingkatkan Mutu Pengajaran Dan Pembelajaran (P&P)
Penggunaan bahan bantu mengajar memberi sumbangan besar mempertingkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran guru dan pelajar. Bahan bantu amat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran sebagai medium menyalurkan maklumat kepada pelajar berkaitan dengan mata pelajaran yang diajar dengan lebih jelas dan sistematik Bahan bantu mengajar mampu merangsang perkembangan kognitif pelajar. Sumber-sumber pengajaran dan bahan bantu mengajar yang berkesan mengoptimumkan kefahaman pelajar sekaligus mencapai objektif pengajaran yang dirancang. Sebagai tambahan, penggunaan bahan bantu mengajar dapat menyelesaikan masalah dalam kaedah pengajaran guru yang berubah mengikut zaman. Pengajaran guru akan lebih mudah dan mewujudkan suasana yang aktif dalam bilik darjah. Bilik darjah yang dilengkapi bahan bantu mengajar membantu pelajar dalam pembelajarannya sekiranya guru menggunakan bahan bantu mengajar dengan berkesan. Justeru, bahan bantu mengajar mewujudkan suasana pembelajaran yang positif sekaligus mempertingkatkan mutu P&P.

iii)                                   Menjadikan Pembelajaran Bersifat Mendalam

Penggunaan alat bantu mengajar yang pelbagai, pembelajaran secara interaktif akan menarik minat, perhatian para pelajar, dan menimbulkan rasa ingin tahu yang mendalam. Oleh itu, adalah menjadi tugas guru untuk menggunakan alat bantu mengajar untuk memberikan pemahaman yang jelas kepada pelajar tentang apa yang diajari.  Oleh itu, bahan bantu mengajar dilihat berupaya mengembangkan kefahaman dan corak pemikiran pelajar. Perkembangan pembelajaran ini menjadikan pembelajaran mereka lebih kekal.- dan menyediakan pengalaman baru yang tidak diperoleh dengan mudah oleh cara-cara lain. Justeru, corak pembelajaran murid-murid lebih mendalam dan beragam. Guru yang menggunakan bahan bantu mengajar mendorong murid-murid untuk menyiasat dan menambahkan lagi bacaan murid. 

Peredaran zaman hari ini memperlihatkan sistem pendidikan tidak lagi bercorak  konvensional. Bilik-bilik darjah yang dahulunya bersifat tradisional sudah berubah kepada bilik darjah terbuka. Oleh itu, proses pengajaran dan pembelajaran tidak boleh lagi  tertumpu kepada penggunaan buku teks, kaedah pengajaran guru melalui penggunaan kapur tulis dan papan hitam sahaja, malah lebih daripada itu termasuklah penggunaan teknologi yang berupaya menjadikan pembelajaran bersifat mendalam dan rencam. Noor Azlan Ahmad Zanzali & Nurdalina Daud (2013),  menyatakan peralatan yang dihasilkan berasaskan teknologi moden dapat digunakan secara praktik dalam pengajaran dan pembelajaran guru.

Oleh itu, bidang teknologi juga memainkan peranan penting yang menjadi tapak asas yang kukuh dalam bidang pendidikan masa kini. Perkembangan teknologi mencipta peralatan pengajaran memberi kesan dalam menyampaikan ilmu pengetahuan dan kemahiran yang dilakukan oleh guru dan juga dapat menjadikan proses pembelajaran pelajar bersifat mendalam. Bahan bantu mengajar dapat memahamkan konsep di dalam proses pengajaran secara meluas selain daripada bertujuan untuk menarik minat pelajar.



iv)                Menarik minat pelajar
Kualiti pembelajaran seseorang pelajar bergantung kepada keberkesanan pendekatan yang digunakan oleh guru. Penerangan yang jelas tentang sesuatu topik menjadi kayu ukur keberkesanan proses pengajaran. Kegagalan menyampaikan sesuatu topik menjadikan suasana kelas tidak produktif dan murid menjadi bosan. Oleh itu, bahan bantu mengajar yang sesuai kepada pelajar dapat menarik minat pelajar. Melalui bahan bantu mengajar juga pelajar dapat memahami dengan jelas tentang topik-topik yang diajarkan guru. Penggunaan peralatan moden juga dapat menarik minat pelajar. Elemen multimedia moden seperti video klip, youtube dan powerpoint beranimasi boleh meningkatkan kualiti P&P pelajar. Pelajar dapat memahami dengan jelas apa yang dipelajari. Pemilihan bahan bantu mengajar yang keluar daripada kaedah tradisional menarik minat pelajar. Contohnya, guru menggunakan computer, LCD, projector, power point, OHP transperansi, kertas mahjung, model 3D, manila kad dan hand out. Pelajar akan menjadi lebih bersemangat dan memberi tumpuan di dalam kelas sekiranya bahan bantu mengajar yang dipilih sesuai dan menarik. Jelaslah, bahan bantu mengajar penting untuk menarik minat pelajar semasa guru mengendalikan proses pengajaran.


No comments:

Post a Comment

GELERI GAMBAR SEPANJANG WAKTU PAMERAN

Gambar 1: Tapak Pameran Gambar 2: Kata-kata aluan "SELAMAT DATANG" Gambar 3: Papan Maklumat Gambar 4:...