Merujuk kepada beberapa kajian yang dijalankan oleh pengkaji lepas,
beberapa faktor yang menjadi masalah atau halangan pada penggunaan bahan sumber
di dalam pengajaran dan pembelajaran telah dikenal pasti. Menurut
Rohrlick (1972) ,terdapat enam halangan utama yang menjadi kekangan kepada
kelicinan penggunaan bahan bantu mengajar.
Faktor utama dalam kelemahan bahan bantu mengajar ialah masalah
kekurangan guru pakar. Kekurangan guru yang terlatih dalam
menggunakan sumber menyebabkan sesuatu bahan bantu mengajar yang dihasilkan
tidak dapat digunakan secara berkesan. Terdapat sebahagian guru yang kurang
menguasai bahan alat bantuan mengajar di dalam kelas. Mereka tidak dapat
memanipulasikan alat bantuan mengajar tersebut untuk bahan pengajaran mereka.
Hal ini menyebabkan terdapat murid yang kurang jelas dengan topik pembelajaran
yang dirancang oleh guru mereka pada hari itu. Di samping itu, susunan bilik
darjah yang tidak memuaskan, kekurangan bahan yang sebagai hiburan, kekurangan
masa belajar, bahan sumber tidak begitu berkesan, bahan dalam keadaan buruk dan
sukar menggantikan bahan sumber.
Sim (1986), menyatakan bahawa kekurangan kemudahan, kelemahan dalam
perancangan dan kekurangan latihan merupakan halangan dalam penggunaan
bahan bantu mengajar. Gan (1990) dalam kajiannya telah menyenaraikan
tujuh halangan yang diberi oleh responden seperti kekurangan masa untuk
menyediakan alat bantuan mengajar kerana beban tugas mengajar, kekurangan orang
terlatih untuk mentadbir pusat sumber sekolah serta masa juga tidak mencukupi,
tidak ada tempat disediakan untuk alat pandang dengar, bahan sumber yang
terdapat di sekolah tidak mencukupi, kesukaran dalam mengganti atau membaiki
bahan sumber yang hilang atau rosak, tiada kursus dalam perkhidmatan untuk guru
menggunakan alat bantuan seta kekurangan kemudahan untuk guru menghasilkan alat
bantuan mengajar.
Secara khususnya, bahan bantu mengajar yang dihasilkan oleh pengkaji
adalah berkaitan pengenalan secara umum berkaitan peribahasa. Selain itu,
antara bahan yang turut digunakan ialah
dadu, batang ais krim berwarna dan lain lagi. Pengkaji melihat penggunaan
dam yang digunakan ini dapat membantu pelajar memahami topik peribahasa dengan
lebih mudah. Hal ini demikian merana, pengkaji telah menetapkan kumpulan
sasaran murid menengah rendah. Dengan menggunakan bahan yang ringkas ini ia dilihat dapat membantu
murid memahami peribahasa dengan lebih cepat.
Dalam pada itu, terdapat juga beberapa kelemahan yang dikenal pasti oleh
pengkaji sepanjang penghasilan bahan bantu mengajar ini. , kos pembelian
barang maujud. Seorang guru perlu mengeluarkan bajet bagi membeli banyak
barangan mengikut sukatan yang ingin diajar di dalam kelas.
Kesimpulan, terdapat
pelbagai kelemahan alat bantuan mengajar yang dihadapi oleh guru dan murid di
sekolah. Oleh itu, kita mestilah sentiasa membaiki kelemahan yang terdapat
dalam alat bantuan mengajar agar kelemahan yang dihadapi dapat diperbaiki
dengan lebih baik.
No comments:
Post a Comment